امروز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
این فای به صورت ورد قابل ویرایش در 13 صفحه راهنمای 8 جلسه ای روش درمان فعال سازی رفتاری و قرار دادی گروهی بيماران وابسته به مواد افيونی را توضیح می دهد.
جلسه اوّل: مقدّمات ومعرّفي برنامه
هدف: آشنايي با مفاهيم ،ساختار،مراحل و روش اجراي برنامه وتکليف بيماران
روش: سخنراني، پرسش و پاسخ، بحث گروهي
مدّت:95 دقيقه
اين جلسه درسه بخش قابل اجرا است: الف) مقدّمات ب) پرسش و پاسخ ج)بحث گروهي
الف) مقدّمات( 45دقيقه)
1) طي 25 دقيقه اوّل برنامه اعضاي گروه ، بيان مقرّرات گروه (برگه هايی که قبلا به اين منظور تهيه شده است توزيع می شود)، هدف و منطق درمان ارائه شود .
در ابتدای جلسه درمانگر خود را معرفی مي کند و اظهار می دارد که او و تيم درمانگاه شامل پزشک، روانشناس و مشاوران ديگر تمام تلاش خود را در جهت کمک به بيماران بکار می گيرند. در مقابل بيماران هم وظايفی در مقابل آنها دارند و آن چيزی جز تلاش در جهت انجام تکاليف نيست.
2) ليست اسامي و شماره تلفن تماس اعضاء جمع آوري مي شود.
3) دفترچه يادداشت و تکا ليف و خودکار توزيع شود.
- در طی 15 دقيقهبعدي برنامه سخنراني در زمينه موضوعات زير صورت مي گيرد .در اين قسمت برنامه، درمانگر با انجام سخنرانی آموزش- روانی سعی می کند در افراد انگيزه درونی ايجاد کند. درمانگر اولين "پيام اميد بخش" خود را اين گونه بيان می کند: شما که برای بدست آوردن سلامتی خود به اينجا آمده ايد بخشی از راه درمان را امروز در اين لحظه طی کرده ايد چرا که شما هم اکنون به پاکی می انديشيد و از کسانی که هنوز وارد درمان نشده اند خيلی جلو تر هستيد، اراده برای درمان بخش زيادی از درمان است. اشاره می کند که درمان اعتياد فقط با مصرف داروی تنها ممکن نيست بلکه بايد سبک زندگی را تغيير داد. در اين جا درمانگر به طور روشن و واضح بيان می کند که برای تغيير سبک زندگی بايد از قدمهای کوچک شروع کنيم و سپس رفتار هايی را که بايد تغيير کنند مشخص می کند. به طور مثال:
- کاهش مصرف مواد
-قطع ارتباط با افراد معتاد
-گسترش روابط اجتماعی سالم
-اشتغال، تحصيل ارتباطات خانوادگي و انجام فعاليتهاي لذتبخش غير وابسته به مواد مخدر (مانند ورزش، تفريح، گردش و...)
در ادامه درمانگر مباني آسيب شناسي پزشکي، روانشناختي و اجتماعي اعتياد را با هدف اعتياد به عنوان يک بيماري مزمن که قابل درمان است ارائه می دهد و اهميت نقش فرد در بهبودي بيماري را توضيح می دهد. (مقايسه اعتياد با ديابت با بيان نقش بيمار و نقش ديگر افراد محيط بيمار دربهبودی)
ب) پرسش و پاسخ ( 20 دقيقه)
بحث توسط درمانگر با سوالي در خصوص علت مراجعه به درمان شروع مي شود درمانگر بحث را هدايت مي کند همه افراد را به مشارکت تشويق مي کند. درمانگر با انعکاس نظرات بيماران بدنبال تثبيت انگيزه آنها برای درمان است.
ج) تعيين تکاليف (30 دقيقه)
تکليف بر محور تغيير سبک زندگي به پيشنهاد درمانگر و توسط اعضای گروه تعيين مي شود
از اعضاي گروه خواسته مي شود. فعاليت هاي هفتگي خود را حول محورهاي ذيل تعيين کنند..
- دوري از مواد و مدت زمانی که می توانيد مواد مصرف نکنيد. از يک روز تا چند ين روز .
- روابط اجتماعي
- ورزش
- فعاليت لذت بخش
سپس برگه قراردادهاي رفتار توزيع مي شود. افراد تکاليف خود را بر روي آنها ثبت مي کنند. در پايان همه اعضاي گروه قراردادهاي همديگر را امضاء مي کنند.
- درمانگر اهميت انجام تکاليف را با يک تمثيل نشان مي دهد.
- براي هفته اي که در پيش رو داريم يک پیام که بيماران بايد آن را با خود تکرار کنند در زير برگه ها يادداشت مي شود.
- به بيماران گفته مي شود که فقط 7 جلسه فرصت داريم با هم باشيم.
تا جلسه بعدي مواجه با مشکل مي توانيد با درمانگر تماس بگيريد.
جلسه دوم:
هدف: ايجاد انگيزه براي تغيير، آشنايي با عوامل و موقعيت هاي خطر لغزش و عود و گسترش قراردادها
روش: سخنراني و بحث گروهي
اين جلسه درسه بخش قابل اجرا است :
الف) بررسي تکاليف ب) پرسش پاسخ و بحث گروهي ج) بسط قرارداد جديد
ياد آوری: در اين روش درمانی موضوعات مربوط به آموزش مهارت های مقابله ای بر اساس نياز از بيماران و نقاط ضعف هايی که موجب جلوگيری از موفقيت بيماران در انجام تکاليف و مانع فعال شدن رفتار های بيماران است ارائه می شوند. بنابراين ............
مبلغ قابل پرداخت 37,125 تومان
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاپرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا