امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته بندی سایت
برچسب های مهم
پیوند ها
این فایل در قالب ورد در 4 فایل هر آنچه ار آزمون بندر گشتالت نیاز است مانند توضیحات، دستورالعمل اجرا نمره گذاری تصویر کارت ها را به شما ارائه می دهد.
این آزمون دارای 9 کارت بهاشکال گوناگون هندسی به ابعاد 6×4 اینچ می باشد که توسط خانم لورتا بندر از آزمون ورتهایمر اقتباس شده است. اشکال این آزمون را تعدادی نقطه، خطوط مستقیم، منحنی ها و زوایا تشکیل می دهند. هر فردی اشکال نه گانه را با توجه به تفاوت هایی که در نحوه ادراک آنها وجود دارد به شیوه ای کاملا شخصی و متمایز ادراک می کند.
خانم بندر و سایر استفاده کنندگان از این آزمون در اثر مطالعات و تحقیقات تجربی خود، با توجه به اشتباه در ترسیم و کپی کردن اشکال، دامنه مجازی، از حدود اشتباه را تعیین کردند که تفاوت ادراک اشتباه آزمودنی در ترسیم اشکال را ناشی از انحراف کنش های عادی ذهن، عدم ثبات عاطفی، تحریف در ادراک، غیرمنطقی بودن بازخوردها، مشکل در ارضاء، الگوی نابهنجار رفتار و عدم تعادل مکانیزم های دفاعی می دانند.
دستورالعمل اجرا:
پس از آماده نمودن شرایط اجرای آزمون، یک برگ کاغذ سفید بی خط با یک عدد مداد سیاه در اختیار آزمودنی قرار می دهیم و چند برگ کاغذ سفید بی خط و یک عدد مداد پاک کن روی میز در دسترس او می گذاریم. سپس یک یک کارت ها را به ترتیب (اول کارت Aو بعد کارتهای 1 تا 8) در اختیار آزمودنی قرار داده و از او می خواهیم که روی کاغذ سفید شکل ها را به همان صورتی که می بیند برای ما رسم کند. حضور آزماینده در موقع ترسیم اشکال و نظارت او بر شیوه ترسیم به دلایل زر ضروری است:
1) مواظب باشید تا آزمودنی جهت کارتها را عوض نکند و اگر این کار را انجام داد می توان جهت را اصلاح نمود و او را از انجام این کار بازداشت بعضی از آزمودنی ها اصرار در تغییر جهت کارت دارند و ممکن است در اثر ممانعت آزمینده از ادامه همکاری خودداری کند، در این صورت تغییر را باید دقیقا یادداشت کرد و در تعبیر و تفسیر نتایج مدنظر قرار داد.
2) یادداشت مشاهدات بالینی، یعنی تمام کارهایی را که غیرعادی یا از نظر بالینی مهم به نظر می رسد مانند شیوه ترسیم، رفتار آزمودنی، بیانات، انتقادات و عکس العمل های او را یادداشت کرد.
3) مواردی از شیوه ترسیم را که در تعبیر و تفسیر باید لحاظ نمود مورد توجه قرار دهد. مثلا مواظب باشد که آیا آزمودنی خط عمودی کارت 6 را از بالا به پایین رسم می کند یا از پایین به بالا.
تعبیر و تفسیر آزمون بندر – گشتالت
اقتباس از کتاب ارزشیابی شخصیت
(دکتر اخوت و همکاران)
در این قسمت ابتدا به ارزش شکل های گوناگون بندر گشتالت اشاره کرده و سپس به شرح ملاک های تشخیصی پرداخته می شود:
شکلA منعکس کننده آمادگی های آزمودنی، در حل تعارض ها و ناهماهنگی های شخصیتی وی و توانای او برای تمامیت بخشیدن به ویژگی ها و رفتارهایش می باشد. عده ای از روانشناسان، دایره را نشانه ای از زنانگی و لوزی را سمبل ویژگی های مردانه دانسته، کپی کردن شکل A را وسیله مناسبی برای بررسی همانند سازی های آزمودنی از لحاظ جنسیت می دانند. در این صورت مردی که دایره را بزرگتر از لوزی ترسیم کند همانندسازی بیشتری با نقش های زنانه داشته است.
شکل شماره 1، بازخوردهای آزمودنی را در مورد نظم و ترتیب و اهمیتی که وی برای جزئیات قایل است نشان می دهد. تبدیل نقطه ها به خطوط کوتاه، بیشتر نشان دهنده ضایعات مغزی و در غیر این صورت پرخاشگری و تکانشوری می باشد. گرایش های مانیک و افسردگی را می توان به ترتیب از طریق تمایل ردیف نقه ها به طرف بالا یا پایین تشخیص داد. بدون اشتباه این شکل، همیشه همراه با F+ در رورشاخ می باشد.
شکل شماره 2 همیشه، نشانه تمایل آزمودنی به تبعیت از پدیده هایی بوده است که رعایت نظم و ترتیب و.....
10- ناتوانی در ترسیم تقاطع خطوط و منحنی ها؛ این اشکال در افرادی که دارای مشکلات جنسی بوده اند دیده شده است.
11- تغییر در منحنی ها؛ این اشتباه که بیشتر به صورت افزایش یا کاهش تعداد منحنی ها متجلی می شود، در مواردی که تحریف در کنش های عاطفی آزمودنی مطرح باشد، دیده شده است. تسطیع منحنی ها را بیشتر در مشکلات عاطفی و بی تفاوتی می بینیم. در حالت هیجانی تاکید و تشدید در انحنای برخی شکلها دیده شده است. گاه منحنی ها به خطوط مستقیم کوتاه که به هم متصل شده اند، تبدیل می شوند. در این قبیل موارد تشخیص تحجر و بی ثباتی را می توان پیشنهاد کرد. این ملاک به طور کلی در ارزشیابی وضع آزمودنی در رابطه با حالات گوناگون افسردگی، شیدایی و برانگیختگی و یا بی تفاوتی و جمود عاطفی، واجد اعتبار فراوان است.
12- تغییر در زاویه و جهت شکل ها؛ این اشتباه ناشی از ادراک غلط، مشکلات عاطفی یا عقب ماندگی های ذهنی است.
ملاک های تشخیصی آزمون بندر گشتالت
ملاکهای تشخیصی ضایعات مغزی:
1- حذف زوایا یا افزایش تعداد آنها به خصوص در شکلهای Aو8
2- رسم زاویه به جای منحنی در شکل 6
3- عدم رعایت تناسب و تقارن در شکل 8
4- تبدیل نقطه ها به دوایر.
5- چرخش بیش از 45 درجه شکل ( به توضیح درباره شکل شماره 3 توجه شود.).
6- عدم توفیق در تشخیص تناسب و ترکیب منطقی قسمت های گوناگون یک شکل.
7- تبدیل منحنی ها به خطوط مستقیم.
8- چرخش بیش از حد در ترسیم شکل های 1، 4 ، 8.
9- حذف یا افزایش ردیف دایره ها در شکل شماره 2.
10- رسم خط به جای نقطه ها در شکل 3 ، 5.
11- تداوم در ترسیم یک شکل بعد از ارایه شکل بعدی.
ملاک های تشخیص روان نژندی:
گرچه عدم وجود تحریف واقعیات در انواع روان نژندی ها، ترسیم بندر گشتالت را یاری می دهد، با وجود این می توان ویژگیهایی
را در شیوه کپی کردن گشتالت به وسیله افراد نوروتیک مشاهده کرد. برگشت، تداوم، در هم شکستن شکلها، کاهش در اندازه آنها، تغییر در انحناء، اشکال در ترسیم شکل هایی که تقاطع در آنها وجود دارد، فشردگی، ساده گرایی و اشکال در رعایت محور شکلها از مهمترین ویژگی هایی هستند که در بندرشتالت افراد نوروتیک دیده شده است. و ......
الف- دستورالعمل اجرا و امتیازگذاری قسمت بندر
کودک را به راحتی روی یک صندلی منظم بنشانید که روی آن دو ورقه 2/1 اینچ در 11، مداد و یک پاک کن قرار داده باشید. بعد از برقراری رابطه دوستانه ، دسته ای از کارتهای بندر[1] را به کودک نشان دهید و بگویید: " من اینجا 9 کارت دارم که روی آنها طرح هایی هست تا تو آنها را تقلید کنی. حالا اولین کارت. حالا شروع کن و درست یکی مثل اونو بکش." بعد از اینکه کودک وضعیت کاغذ را برای خودش تنظیم کرد، اولین کات بندر را بگذارید، ( شکل A ) بالای ورقه ی خالی جلوی روی کودک. هنگام بررسی و یادداشت برداری از رفتار تست کودک، نباید اظهارنظر کنید. برای این تست محدودیت زمانی وجود ندارد. وقتی کودک ترسیم شکل را تمام کرد، کارت دارای تصویر محرک برداشته می شود و سپس کارت بعدی جلوی .....
نمره گذاری آزمون بندر – گشتالت با روش کوپیتس |
||||
شکلها |
تحریف |
چرخش |
عدم یکپارچگی |
درجاماندگی |
شکل A
|
(1)
a- پهن شدن یا بدشکلی، طوری که درازای شکل دوبرابر عرض آن باشد (اگر دو ضلع مربع به دایره برخورده و به هم نرسند فرض شود به هم رسیده اند) وجود زاویه اضافی یا حذف آن b- عدم تناسب اندازه دو شکل یکی 1212"> دیگری |
(2)
چرخش شکل به اندازه 45 درجه یا بیشتر چرخش کارت به هر مقدار (ولو در ترسیم درست باشد) |
(3)
انحنا دایره و گوشه مربع بیش از 1218"> اینچ سه میلیمتر فاصله داشته باشد. یا به بیرون یا به داخل |
....................... |
شکل 1 |
(4)
5 نقطه یا بیشتر به دایره تبدیل شود. (نقطه بزرگ یا نیمه پر دایره حساب نمی شود) (خط بجای نقطه قبول است).
|
(5)
چرخش به اندازه 45 درجه یا بیشتر |
............... |
(6)
بیش از 15نقطه |
شکل 2 |
................. |
(7)
چرخش 45 درجه یا بیشتر |
(8)
یکی دو سطر دایره ها حذف شده ردیف نقطه های شکل یک سطر دایره ها حساب شده4 دایره یا بیشتر در اکثر ستون ها یعنی ردیف اضافی دایره ها
|
(9)
بیش از 14 ستون کامل |
شکل 3 |
(10)
بیش از 5 نقطه یا بیشتر به دایره تبدیل شده ( نقطه های بزرگ یا نیمه پر، دایره حساب نمی شوند) ( خط بجای نقطه قبول است). |
(11)
چرخش 45 درجه یا بیشتر |
(12)
a- شکل نامشخص است (هویت شکل از بین رفته نقطه ها در ردیفهای متوالی منضماً اضافه نشده، پیکان شکل نامشخص یا معکوس است نقطه ها انبوه شده است (کم رنگی یا نادرستی تعداد نقطه ها حساب نمی شود) b- خط پیوسته بجای نقطه (خط ممکن است بجای نقطه بیاید و یا به آن افزوده شده باشد) |
|
شکل 4 |
................... |
(13)
چرخش 45 درجه یا بیشتر |
(14)
خط منحنی و زاویه کناری به اندازه 1218"> اینچ از هم دورند (به داخل یا به بیرون) خط منحنی به هر دو زاویه برخورده.
|
|
مبلغ قابل پرداخت 32,175 تومان
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یاپرفروش ترین ها
پر فروش ترین های فورکیا